Veelgestelde vragen

1. Hoe werkt Vergelijk.be?
2. Moet ik betalen voor het gebruik van 
Vergelijk.be?
3. Ik kan het product dat ik zoek niet vinden op 
Vergelijk.be. Kunt u mij helpen?
4. Ik heb de naam van het product ingetypt in de zoekbox, maar ik krijg geen resultaten. Waar ligt dat aan?
5. Heeft u zoektips voor mij?
6. Koop ik producten direct van 
Vergelijk.be?
7. Moet ik invoerrechten betalen bij internationale leveranciers?
8. Kan 
Vergelijk.be mij helpen met technische vragen over een product?
9. Kan 
Vergelijk.be mij helpen bij het zoeken naar een bepaald product als ik een mailtje naar jullie stuur met wat ik zoek?
10. Ik heb een probleem met het product dat ik heb gekocht. Kan 
Vergelijk.be mij helpen bij het vinden van een oplossing?
11. Kan ik een oproep (bijvoorbeeld een product dat ik zoek) plaatsen op 
Vergelijk.be?


1. Hoe werkt Vergelijk.be?

In het algemeen:
1. Selecteer een categorie in de balk bovenaan (bijvoorbeeld ‘camera’) of op de homepage (bijvoorbeeld ‘boeken’). U ziet op de nieuwe pagina bovenaan een zoekbox verschijnen waarin u uw zoekgegevens in kunt vullen.
2. Selecteer de extra zoekcriteria (bij 'boeken' bijv: titel, ISBN of auteur plus een specifieke taal).
3. Voer een trefwoord in in de zoekbox.
4. Klik op de groene knop 'vergelijk'. Er verschijnt een tabel met de zoekresultaten.
5. Met de pijltjes kunt u de tabel sorteren (bijvoorbeeld op prijs of op alfabetische volgorde van de winkels).
6. Klik op het artikel van uw keuze en u wordt doorverwezen naar de website van de leverancier. Hier kunt u het artikel bestellen.

De zoekresultaten worden gegenereerd doordat wij diverse internetwinkels doorzoeken op uw zoekvraag. De internetwinkels die wij doorzoeken vindt u in het kader 'u zoekt bij'. De resultaten van uw zoekvraag worden in overzichtelijke tabellen weergegeven.

Bestsellers
Bij veel categorieën ziet u onder de zoekbox een box met 'bestsellers'. Hier hebben wij een selectie gemaakt van artikelen die erg populair zijn. Wanneer u op een bestseller klikt, krijgt u een overzicht van de internetwinkels die dat artikel leveren, met hun prijzen, porto kosten en levertijden erbij.

Subcategorieën
Daarnaast zijn een aantal categorieën onderverdeeld in subcategorieën. Bijvoorbeeld bij camera's. Hier bieden wij u een voorselectie, zoals compactcamera's, videocamera's, etc. Wanneer u een subcategorie selecteert en dan op 'vergelijk' klikt, krijgt u direct een lijst met alle artikelen binnen die subcategorie. Om uw zoekresultaat te verfijnen, vult u weer de zoekbox in.

2. Moet ik betalen voor het gebruik van Vergelijk.be?
Nee. Vergelijk.be levert een prijsvergelijking en productvergelijking als gratis dienst voor de gebruikers. De winkels die bij ons zijn aangesloten stellen er prijs op dat zij worden vermeld en dat hun prijzen mee worden vergeleken. Als beloning voor opname in de vergelijkingen ontvangt Vergelijk.be een bedrag per doorklik. Een andere bron van inkomsten zijn adverteerders. Vergelijk.be is echter onafhankelijk en zal nooit bewust de ene webwinkel beter presenteren dan de andere.

3. Ik kan het product dat ik zoek niet vinden op Vergelijk.be. Kunt u me helpen?
Het kan zijn dat een product gewoon niet gevonden kan worden op Vergelijk.be omdat het niet voorkomt in de database of omdat u bijvoorbeeld een typefout heeft gemaakt. Voor uitgebreide zoektips: ga naar
zoektips. Vergelijk.be heeft een zoektechnologie ontwikkeld om u te helpen met het vinden van het product of de dienst die u aan wilt schaffen. U kunt hiervoor gebruik maken van de zoekbox. Ook kunt u direct naar een populair product gaan door op een van de plaatjes in de bestsellersbox te klikken. Tenslotte hebben veel productcategorieën subcategorieën. Bij camera’s bijvoorbeeld, vindt u de subcategorieën videocamera's, digitale camera's etc. Door op een subcategorie te klikken komt u direct in een overzicht met alleen die producten. Hierna kunt u weer gebruik maken van de zoekbox om uw zoekopdracht te specificeren.

4. Ik heb de naam van het product ingetypt in de zoekbox, maar ik krijg geen resultaten. Waar ligt dat aan?
Dit kan aan de spelling liggen of aan het wel of niet gebruik van spaties. Bij voorkeur kunt u meteen naar de categorie gaan via de bovenste balk en zo direct naar het product zoeken. Lees ook onze zoektips om de beste zoekresultaten te krijgen.

5. Heeft u zoektips voor mij?
Ja, klik hier voor uitgebreide zoektips.

6. Koop ik producten direct van Vergelijk.be?
Nee. Vergelijk.be is zelf geen winkel, maar een prijsvergelijkingssite. Wij bieden u de mogelijkheid om producten, diensten en prijzen online te vergelijken en reviews en recensies te lezen van andere consumenten. Zodra u een zoekopdracht invult, zoeken wij de aangesloten internetwinkels af naar resultaten. Als er een product tussen zit dat u wilt kopen, klikt u dat product aan en daarmee wordt u direct naar de desbetreffende winkel doorverwezen. Hier kunt u dan meer specificaties over het product lezen en het product eventueel kopen.

7. Moet ik invoerrechten betalen bij internationale leveranciers?
Situatie juni 2003: Het bestellen van artikelen via het Internet is niet anders dan het invullen van een elektronisch bestelformulier zoals postorderbedrijven dat gebruiken. Het maakt dus niet uit of de artikelen schriftelijk, telefonisch of via het Internet worden gekocht. Over alle artikelen die in landen buiten de EU worden gekocht, moeten douanerechten en BTW worden betaald. De douanerechten worden betaald over de aankoopprijs van het artikel en de verzekering- en vervoerskosten tot aan binnenkomst van het artikel in de EU. Dit is de douanewaarde. De BTW wordt geheven over de douanewaarde, daarbij opgeteld het douanerecht en de verzekering- en vervoerskosten tot de plaats van bestemming. Voor artikelen die u buiten de EU heeft gekocht, is vrijstelling van belasting mogelijk. Per zending geldt een vrijstelling van belasting tot een bedrag van € 22,-. Is de waarde meer dan dit bedrag, dan betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde. De zending dient rechtstreeks, dus zonder bemiddeling van tussenhandelaren, te worden verzonden naar de door u aangegeven bestemming.

8. Kan Vergelijk.be me helpen met technische vragen over een product?
Nee. Voor technische vragen over een product moet u contact opnemen met de winkel waar u het product heeft gekocht of wilt gaan kopen. De winkels van elke categorie kunt u vinden onder de paarse tabs.

9. Kan Vergelijk.be me helpen met het zoeken naar een bepaald product als ik een mailtje naar jullie stuur met wat ik zoek?
Nee. Het zoeken naar producten wordt niet door personen gedaan maar door een programma achter Vergelijk.be. U kunt dus alleen via de website zoeken. Vul daarom dat wat u zoekt in in de zoekbox van de categorie. Lees onze zoektips over hoe u het beste kunt zoeken.

10. Ik heb een probleem met het product dat ik heb gekocht. Kan Vergelijk.be me helpen met het vinden van een oplossing?
Ja en nee. U heeft een overeenkomst gesloten met de winkel waar u het product heeft gekocht. De winkel is als leverancier verantwoordelijk voor de garantie en de service. Vergelijk.be heeft slechts een bemiddelende rol gespeeld. Maar: mocht er een probleem met een winkel zijn, dan horen wij het graag. Wij kunnen daarop actie ondernemen door contact op te nemen met de winkel om zijn kant van het verhaal te horen of zelfs door een winkel te verwijderen uit onze prijsvergelijkingen. Vergelijk.be is een prijsvergelijkingssite en kan nooit verantwoordelijk worden gesteld voor gevolgschade van een doorverwijzing naar een webwinkel. Vergelijk.be is op geen enkele wijze aansprakelijk voor enig bij de gebruiker ontstane schade. Zie onze disclaimer voor meer informatie.

11. Kan ik een oproep (bijv. dat ik een product zoek) plaatsen op Vergelijk.be?
Nee. Voorlopig is Vergelijk.be uitsluitend een prijsvergelijker en geen interactieve site waar oproepen en dergelijke vermeld worden. Wel kunt u uw mening geven over bepaalde producten in reviews en vragen stellen aan andere bezoekers.